Hajóbemutató
Jeanneau Cap Camarat 715 WA
Lassan hagyomány, hogy a legtöbb motorost a lellei hajókiállításon próbáljuk ki. Az idén is kellemes idő volt, nem kellett megküzdeni a hullámzással, bár a Cap Camarat 715-össel szívesen hajóztam volna nehezebb vizeken is. Meggyőződésem, hogy ez a hajó kiválóan viselkedik akkor is, ha fúj a szél és nagyok a hullámok.
A Jeanneau itthon inkább a szépen kidolgozott, igényes vitorlás hajóiról ismert, nem a motorosairól. Pedig a gyár az ötvenes években motorcsónak gyártással kezdte meg a működését. Már 1961-ben szériában készítettek üvegszál erősítésű műanyag hajókat. Az első igazán nagy sikert egy kabinos kishajó, a SEA Bird hozta meg a cég számára. Manapság négy különböző típus harmincegy modellje közül lehet válogatni, egészen kicsi hajóktól az 50 láb hosszú cirkálókig.
A Jeanneau már a 80-as évek óta készíti a Cap Camarat modelleket. Ez a szép, klasszikus vonalú hajó jellemzően körbejárható fedélzettel, nagy cockpittal és jó komforttal rendelkezik. Átmenet a túra és a sporthajók között. A 715-ös WA a családon belül a középkategóriába tartozik. Valamennyi hajótest kék színű, első fele, az orr résztől kezdődően határozott V-alakot műtat, a hátsó két méter pedig siklásra optimalizált forma, ezért ez a hajó kiugróan jó sebességre képes.
|
|
A Jeanneau hajókat rendszeresen - túlméretezett - Suzuki motorral kapjuk. Most is ez történt azzal a különbséggel, hogy ezúttal az ajánlott maximális motor méretnél - 250 lóerő - kisebb, és nem bejáratott hajtómű állt rendelkezésünkre. Legfeljebb háromezret foroghat! - kaptam az utasítást.
Ez egy nagyon komoly 3,6 literes,
V 6-os motor. Dupla vezérmutengelyes (DOHC) hengerfej, négy szeleppel hengerenként, nagy teljesítményű, harminckét bites
elektronika, amely a különféle érzékelők adatait értékeli, folyamatos, többpontos üzemanyag-befecskendezés, valamint teljesen elektronikus, közvetlen gyújtásrendszer jellemzi.
Az újratervezett alsó részt úgy alakították ki, hogy megfeleljen a 2,29:1 áttételnek. A hatalmas propeller rengeteg vizet mozgat meg. Az egyedülálló ötvenötfokos V-elrendezéssel a Suzuki egy kompakt, keskeny motort alkotott, amely tökéletes illik a parti szabadidő hajókhoz. Ez a kialakítás a motor tömegközéppontját előrébb helyezte, kiegyensúlyozottabbá téve ezzel a működést és csökkentve a vibrációt. 3,6 literes hengerűrtartalom és 2,29:1 végáttétel jellemzi ezt a motort, így mindig lesz elég erő tartalékban, ezen kívül a léghűtéses 54A generátor elegendő elektromos teljesítményt is ad. Egyszóval kiváló motor, aminek az igazi tudása ezúttal rejtve maradt előlünk. Amit kértünk tőle azt könnyedén teljesítette.
A hajóba szinte minden irányból kényelmes a beszállás. A cockpit oldalmagassága kikötőben optimális. Ha farral áll a móló felé, akkor a bal oldalon lehet kényelmesen beszállni. A fürdőlétra is ezen az oldalon van, bár egy külmotoros hajón természetesen nem lehet annyira komfortosan fürdeni, mint egy hasonló beépített motoros hajóról.
|
|
|
Fenék-kialakításának köszönhetően kis sebességnél is jól kormányozható, megfelelően tartja az irányt. Könnyedén megsiklik, hamar, határozottan kúszik föl az orrhullámára, aztán pillanatok alatt eléri az utazósebességet, ami így 3000-es fordulat alatt is harminc csomó körül van. A hajó forszírozott kanyarokban nagyokat billen, de határozottan megáll, amikor a V-alak egyik oldalán feltámaszkodik. A cockpitban elég a hely öt ember számára és az orrfedélzeten is lehet utazni. Ez utóbbi rész kényelmes napozóágy is egyben. A kormányosülés négy irányba állítható. A hajóból kilátni igazán jól állva lehet, de ha szabad az út nyugodtan leülhetünk. Van egy kicsi kabin is, ahol szükség esetén aludhat a hajós.
A Cap Camarat családot azért szeretem, mert olyan motorcsónakok, amelyek hajós szemmel vannak megtervezve. A formaviláguk, kialakításuk, az apró gondoskodó ötletek mind arról árulkodnak, hogy ezeket a hajókat vízen járó embereknek készítették. Manapság sokszor látni azt, hogy a motorcsónakok annyira igyekeznek az autókra hasonlítani, hogy szinte teljesen elveszítik az identitásukat. A Jeanneau tudatosan szembemegy ezzel a trenddel, és úgy tűnik ez bejön. A 715 WA gyors, pontosan vezethető, megbízható hajó, amelyhez jól illeszkedik a Suzuki motor, de ugyanilyen jól dolgozna benne egy Honda is. A hazai vizeken egy ekkora hajó a felső-középkategóriába tartozik. Megjelenésével, egyre erősödő presztízsével bizony erős versenytársa a kommersz amerikai motorosoknak.
L. F.
Fotó: Szekeres
Technikai adatok |
Teljes hossz: |
7,17 m |
Vízvonalhossz: |
6,85 m |
Legnagyobb szélesség: |
2,55 m |
Merülés: |
0,46 m |
Tömege: |
1440 kg |
Üzemanyagtartály: |
285 l |
Víztartály: |
55 l |
Ajánlott motor: |
250 LE |
Kategória: |
C, 8 fő |
Tervező: |
Jeanneau, Michael Peters, Garroni |
|
|
|
|
|
|